Sidor

onsdag 13 maj 2015

Att göra cleant i hemmet = att göra cleant i skallen......

Så kom ondagen, stunden när lilla D somnat, jag fått i mig lite kaffe (verkligen inne i en ny kaffeperiod nu när man ska "hålla" så länge) ibland kan det bara vara the, men nu nästan bara kaffe kaffe kaffe, 1-3 ggr per dag, och det är mkt för att vara mig för jag kan gå veckor/månader utan, men kör små perioder med saker och ting ibland...ja, ni vet mitt gamla babbel om socker/gluten/laktos kan jag säga har inte riktigt funkat på sista tiden, nu äter man ju liksom typ vad som helst när man hinner, men försöker verkligen undvika just socker och gluten och oftast köpa laktosfri mjölk.. Men ska hoppa på det snart igen med socker/gluten/laktosfritt för det är verkligen suuuuper!! Men har det ändå i "grundtänket" i kosten nu..

Som sagt lillsnuttan sover ju och jag håller på att greja lite mera färdigt här i huset, igår var min strukturerare här på eftermiddagen och det var så kul för hon berömde mig så för mina framsteg här i huset och att jag verkligen "gör" saker och fixar själv utan att hon behöver vara här och "puscha på" Asså hon är bara en sån himla underbar människa, hon har verkligen på ändå såpass kort tid sett och förstått precis hur jag fungerar, man kan verkligen inte bara dra alla över en kam med adhd, men hon förstår bara såååå bra, bara en sån sak när vi drog till Jysk igår och shoppa lite smarta lösningar till hemmet, vill ju jag gärna (impulsshoppande som jag är) shoppa lite annat fint med, då fattar hon liksom bara direkt vad jag faktiskt "får" shoppa, ja liksom det som är nödvändigt, och vad jag inte kommer vilja ha, typ; "Lina denna vore ju kanske bra, men nä förresten, den kommer du inte använda, vi kan försöka hitta en sån istället" och typ "ja, den är ju bara så Lina, den förstår jag att du vill ha även om det inte är den mest nödvändigaste saken kanske det är det för att du ska trivas och motiveras ha fint där" Haha, asså nu låter det som om hon håller i mina pengar, nä det gör jag själv (eller asså jag har ju en godeman som delar ut varje månad) men hon liksom bara så sjukt proffsigt fattar vad jag kommer till exempel tröttna på, använda, glömma att använda, älska, få mig motiverad, slänga ut, haha, ja ni vet allt sånt där, hon kan verkligen se in i min hjärna typ och det är såååååä underbart!! Och så är hon väldigt noga med att verkligen tala om för mig att även om vi lagt upp detta såhär nu, eller strukturerat upp denna handuksochpåslakansgarderob med lappar får du inte tänka att det är ett misslyckande om det blir kaos, men du "måste" försöka, och det är det viktigaste, och det är liksom inte att hon inte "tror på mig" det är mer "ha inte "världshöga krav" på dig själv med två så små barn, det blir kaos ibland och det är liksom inge mer med det :) Nä, jag bara älskar henne asså!! Hon motiverar mig på ett sätt som väldigt få gjort under mitt liv, för många som inte vet själva hur det så lätt kan bli svårt har väldigt svårt att förstå..... Sen är hon väldigt lyssnade med och säger liksom; "okej, du vill ha det så, jag förstår, då gör vi så, och sätter sig in i det så bra, för det är väldigt svårt att få mig att "köpa" ngt sätt att göra saker på, eller gå efter en "mall" som jag vet att; -nää, dedär kommer jag inte kunna göra på de sättet..... Men det är också så skönt med pusch typ att; "men lägg mobilen på laddning nu bara, så har du ström i den sen, bara en sån sak säger inte min virriga hjärna till mig själv, och efter ett tag fastnar den meningen i huvudet.... 


En annan grej hon verkligen eller vi liksom tillsammans med (för hon är noga med att jag måste berömma mig själv med är att jag ser och förstår vad som hjälper mig och hittar mkt idéer själv, och vissa från henne, vi blandar så bra våra hjärnor ihop) nä, men hon kanske tänker att jag ska tänka annars; "det var hon som fixa mitt hem, inte jag" men Gud ingen fara, vi hjälps åt.... ja en grej är till exempel att för mig, ja en grej vi verkligen kommit fram till att "cleana ytor" är faktiskt ngt som är heeeeelt underbart för mig...,asså jag trodde inte det, men har verkligen insett det nu med barnen, ja asså vi tar ett exempel här; ja, jag ställer gärna typ omedvetet 100 prylar i ett fönster, det bara samlas på och på och till slut märks det inte ens om det står ngt skräpaktigt där, ja typ en tom kartong som ändå är lite fin (ni vet vissa är ju det som de typ legat en fin tvål, thé i eller ngt) men ändå faktiskt måste slängas för man kan ju tyvärr inte spara allt och tänka; "åh, men detta kan jag göra om till en fin blablablagrej" för det är så mkt annat i skallen och då blir jag till slut helt spyfärdig på dedär fönstret som bara byggs på tills jag ställer in mig på ngn slags "offknapp" stänger av det, men det syns alltid där ändå ju och gnager i skallen, och tänk med ett sånt som nu tillexempel mitt köksfönster, då Angeline äter och spiller hälften, man hinner inte alltid få in disken, man lägger tidningar och annat på bordet ibland, man hann inte plocka upp lådan hon rev ut direkt för då vaknade Daisy, ja ---- Det är då hela köket förvandlas till ett hav av stök på alla punkter.... Och man vet inte vart man ska börja.... Så nu ska jag till exempel tänka, vet att jag försökt innan ibland men inte insett det på samma plan med stort hus och barn "nej, här får det bara vara 3 krukor med blommor i och INGET annat. Och bort ska påskgardinerna med :) men kan säga att detta ni ser är ändå ganska lite jämfört med hur det kan bli ibland..... Men asså jag har kommit på att jag njuuuuter av; "SÅDÄR!! 3 saker just där, inge mer"




Ojojoj, vad jag babblat på igen, haha ni kanske tänker hur har hon tid att skriva dessa långa inlägg, inte konstigt att hon har det rörigt, men ni som vet hur min mun kan gå i 280 km/h skriver jag lika fort på mobilen, haha.. Mina vänner säger ibland; Asså Lina, ibland svarar du inte på sms på flera timmar, ibland direkt, och ibland när du svarar får man 4 lååååånga på rad på en sekund, haha.... Men har snart lärt mig att verkligen svara på de viktiga snabbt, asså de livsviktiga svarar man ju på om man hinner se det direkt, (ja man kan ju duscha, trösta baby osv) men vissa tar några dagar och de jobbar jag på, men då kanske man har en sån relation med till den personen att man vet att; "detta gör inget om inte jag hinner svara på nu, denna personen och jag kan smsa med många dagars mellanrum, denna fungerar likadant" men inte alltid, och just inte när jag rör/kaosar ihop allt för mkt för mig på alla plan men det är inget man kan "skylla på ändå" nä för det blir faktiskt ego om ngn väntar svar som hänt ibland så jag vill verkligen lära mig lite bättre på att; sms=svar på direkt, samtal = svar eller ringa upp när jag har tid och oviktigare sms och samtal = svara och säga; "jag har tyvärr inte tid att prata nu, men ringer upp dig för att se om du har tid att prata då istället, eller ska vi försöka få till ett samtal då" och ibland funkar det med en gång, olika dedär.....men detta med mobilen och att man alltid "ska" vara så tillgänglig är för mig att leva lite i "fel tid" mobilen kan vara ett sådant fruktansvärt stressmoment, men jag ska klura ut en lösning på det....det är ju helt fantastiskt att man idag kan vara så tillgänglig med om det skulle hända ngt eller så, men jag tror det handlar mkt om prioriteringar och gränser även där, för vissa (som hon jag bröt ned tillexempel) hade inga gränser hur mkt hon kunde ringa mig eller "hetssmsa" och verkligen kräva min tid på ett så obehagligt sätt att jag bara ville vara utan mobil, men det var ju faktiskt jag som inte satte gränser och inledde henne i att kunna vara så, men det är lite farligt med sådana människor som inte förstår, men det har jag också lärt mig - WOW!! Bara lite kvar på mobil-skjuta-upp-prioritera-tid-sms-samtalsbiten :) jag har ju ingen så modernt fint heter, haha, men ett himla sant ord "energibov" kvar och det är såååååå härligt!! Och nu hinner inte ens jag skriva mer, trots det går i turbofart, nä nu ska köksfönstret och lite andra saker och lite lunch innan hon vaknar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar