Sidor

tisdag 4 oktober 2011

Nallepasta Carbonara och Jacuzzitiramisu i Rom..

Här om kvällen gjorde jag Pasta Carbonara till mig och granntanten! Det är härligt med granntanter, minns när jag lussade hos Bettan för några år sen, haha finns här på gamla bloggen :) Den blev iaf jättegod och jag tänkte ni skulle få receptet! Jag kan ju inte gå efter recept, det gör mig jättestressad så jag gör aldrig det, jag kokar bara ihop när jag lagar mat och vad jag har hört ska jag ha ett riktigt härligt rykte bland mina vänner om min mat :) Det är skoj! Men jag tänkte skriva som ett recept till er, så blir det säkert bra om ni tar ungefär de eller lite mindre eller mer spelar ju ingen roll!

Så koka bara lite härlig pasta, salta, koka den gärna med lite olivolja, det blir godast! Jag rotade fram jättesöt Nallepasta som jag köpte i en jättemysig butik i Rom! Haha, just det jag har ett väldigt härligt minne ifrån den butiken också! De sålde också olika oliver som låg i oljebad bakom disken, jag frågade om de hade en kontakt jag kunde stoppa i min laddare i, den italienske gamla mannen bad mig att räcka över mobilen och laddaren, han hade vita plasthandskar på sig, det var som en liten chark liksom, och tror ni inte det var olja på hans handskar så han tappade ner min nyuthämtade iphone4 som jag alltid spräcker glaset på rakt ner i olivbadet….hahaha, jag började faktiskt skratta först, haha ännu en iphone tänkte jag, han blev jättespänd och skyndade sig ner i badet och fick upp den för att tappa den igen….hahaha…jag sa; -Neeej, ingen fara!! Det är bara en telefon!! Men han fick upp den och tror ni inte att den fungerade helt utmärkt bara att den var lite skrollig att prata i först :)

Åter till Carbonaran! Sen brukar jag ta skinka istället för bacon, men ni kan ta bacon också, jag är bara inte så mycket för just bacon, och så blir det lite fräschare med skinka! Skär skinkar i strimlor, fyrkanter eller cirklar ;) Stek i smör! Jag steker bara i smör, köper aldrig lätta och sån skit, köper alltid vanlig crème fraicë, är ju inte så mycket för lilla landet lagom som bara dricker mellan mjölk ;)

Sen kan du steka den med lite go purjo eller vanlig lök också, alla går bra! Jag tog en tärning buljong också, blev jättegott! Sen häller du bara på vad du vill, ta antingen mjölk och lite mjöl, eller grädde eller crème fraicë, så enkelt är det! Något som är jättegott också är att äta en skiva lime till, blir lite syrligt och härligt sådär!

På tal om Rom förresten…. så saknar jag den staden jätteycket! Och alla härliga italienare! När jag kom hem till hotellet efter en sen utekväll med Fransescos syrra, hade han gått hem tidigre, sa att han hade ont i huvudet och behövde sova, men istället köpt med sig Tiramisu och hällt upp champagne som väntade vid jacuzzin :) Vilken härlig kille! Och världens snällaste mamma!! Snart kommer han till Sverige med! Dock är han för mycket katolik för mig, (inte för mycket sådär men han har jättemånga krav på hur jag ska vara, bort med bloggen, bort med det och det…. pratar lika mycket om bikt och konvertering som min vän Federico i L.A. skriver långa ail om det varje dag…. jag måste ju få ha min egen tro… Men underbara är de katolska män, visar mycket respekt och jag var tillomed tvungen att ha förkläde på mig, haha, det hade han köpt för jag skulle kunna bada, och för att jag älskar Anita Ekberg – Fontata di Trevi bilderna. Haha…. Inte se mig naken visst, då kan man få syndiga tankar….

Men inte hoppa i badet utan förkläde, hahaha….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar