Sidor

måndag 6 oktober 2008

Njut av nuet.

Måndag idag och solen lyser, det är underbart. Gick precis hem från där jag var och gjorde keramik. Promenaden hem var faktiskt helt underbar, jag verkligen njöt av nuet. Löven låg fint på marken och solen värmde så gott. Man njuter alldeles för sällan av nuet, det är faktiskt en av de viktigaste sakerna här i livet. Att må bra och vara tillfredställd i den situation man är i just nu. Koppla bort alla krav, måsten och allt annat som stör en, det är inte lätt. Att hela tiden tänka på alla tider som ska passas och allt som ska göras, är hemskt.

Vi lever i stress, hela samhället är stress. Allt ska vara på ett visst sätt, man ska göra det och det och det bara för att det ska vara så. Tidsklockan ska ticka på och i en viss ålder ska det och det hända. Det är inte klokt. Jag tror verkligen att det viktigaste av allt här i livet är att man ska försöka må så bra som möjligt och att dagarna blir så bra som man kan göra dem. Att man har lyckan i grunden framförallt, de har jag ändå på något sätt. Det är fantastiskt.

Det inre lugnet är det sämre med men det kommer, det med hoppas jag. Kom på att det är mitt största mål. Inre lugn, bara orden är helt underbara. Vara glad för det man har och verkligen lära sig att stressa ner, ge sig själv egen tid. Acceptera det som inte är perfekt, men kanske sedan komma på att de faktiskt är så perfekt som det kan bli. Göra sitt allra bästa och förlåta sig själv. Att vara vän med sig själv är början till allt gott mående. Jag kan gå och ha jättedåligt samvete för allt möjligt, och för alla möjliga människor. Det jag inte hunnit med och det jag borde ha gjort sedan det jag borde hunnit med istället och inte gjort, haha helt snurrigt...

Men när ska man ha dåligt samvete för sig själv? Inte för att man ska gå och tycka synd om sig själv, utan faktiskt tänka på sig själv på ett bra sätt och fundera mera på vad man gör och vilka val man väljer som också ger positiv energi tillbaka. Jag har gjort tusen saker utan att tänka mig för innan och har jättesvårt med det. Jag är fruktansvärt dålig på att säga nej, men vet också om att det bara är jag som kan förändra mig själv inom det området. Jag kanske låter ego nu men utan att verka ego igen så är jag faktiskt skitdålig på att just vara ego. Kommer nog aldrig kunna bli det, men den egenskapen är jag ändå otroligt glad för. Men det jag drabbas själv av är inte bra, så den delen måste jag kämpa mera på och säkert många andra med. Det är livsviktigt, tro mig.
Det finns så mycket människor som både omedvetet och rent ut sagt sååå fruktansvärt frivilligt och medvetet vill utnyttja den svagheten hos oss som inte kan säga nej. Fast iof har jag nog många gånger satt mig i dem situationerna själv, och jag har bara mig själv att skylla. Bara vi är medvetna om att det enbart är vi själva som kan förändra det. Nu låter jag bitter, men det är jag faktiskt inte. Jag är så tacksam för det livet jag fått och dem saker jag har gått igenom. Fått så många lärdomar och dem är fantastiska. Tack livet. Nog om de för idag. Kram.

1 kommentar:

  1. Detta inlägget var bra. Du är begåvad på att sätta ord på tankar. Det är verkligen sant, det du fått fram. Att njuta av nuet är att vara fri. Hoppas du finner det inre lugnet snart. Jag ser fram emot fler bloggar av detta slag. Martin Henriksson

    SvaraRadera