Sidor

tisdag 28 oktober 2008

Höst-härligheter!

Jag har städat och städat så himla mkt efter mässan, har ju bara varit hemma och vänt, då det blev såååå stökigt... Höll på hela dagen igår, så nu är det i alla fall superfräscht och idag har jag gjort massa härliga saker! När det är höst är det gott att baka bröd och laga varm mat. Idag blev det en snabb köttgryta och en underbar pumpafrö limpa med morot i, supergod och hälsosam!
Här kommer recept:


4 dl mjölk
1/2 paket jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt och det är gott med 1/2 msk örtsalt också!
2 msk honung
2 dl rivna morötter
8-10 dl rågsikt och lite vanligt mjöl
1 ägg
1/2 dl pumpafrön


Värm mjölken. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig liksom. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen rejält tills den känns smidig. Jäs under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Trixa degen smidig på mjölat bord, forma dem till ett limpaktigt bröd. Lägg den på en plåt med folie runt den förutom på ovansidan. Låt den jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över pumpafrön. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt bröden svalna lite grann under en bakduk, ta bort foliet. Klart!

3 kommentarer:

  1. Va gott det ser ut. Blev det gott?

    SvaraRadera
  2. Du bakar som en riktig matmamma Lina. Tänk dig som fru! Både sexig och kan din sak med bakning och mat. Jojjs

    SvaraRadera
  3. Ja du passar som Edie Britt i Desperate Housewives ja den snälla edie britt. Inte den bitchiga. Du och Björn i min kyrka skulle passa galant tillsammans.

    SvaraRadera