Sidor

onsdag 19 november 2014

Trötthet och seeeeeghjärna -Du är så ovälkommen just nu.....

Oj, så var vi där att jag visst också skulle ta ordet, ja så fint som det heter idag "Livspusslet" i min mun, haha, skämtåsido.... Men nu har verkligen gravidtröttheten kommit och tagit mig med storm, och just nu såklart när den är som mest ovälkommen!! Känner mig som en levande död vissa dagar men liksom lycklig trött, så det är ju tur att man inte är "ledsentrött" iaf :) Lider så med dem, eftersom jag verkligen vet hur det är att vara deppig/trött och ångest/trött själv, men som tur är är jag "bara" extremt trött, men just nu är det nog jobbigt.....

Om en månad ska jag skriva teoriprovet, ja exakt den 19 på min turdag fick jag av alla dagar och den 22 ska jag köra upp, så jag kan liksom inte vara levande död just nu.... Teorin måste sitta och jag nöter och kör för fullt.. Men sen ska man vara pigg som en mört med en lten ettåring med, men som tuuur är valde vi dagis så tidigt och inskolningen börjar precis bli klar, bara lite småsaker kvar..

Järnvärdet har gått upp, jag äter himla näringsrikt, plus omega 3, gravidvitaminen, d-vitamin och mitt Levaxin som jag fick börja igen med så fort jag blev gravid med denna lilla gåvan också, ja det är verkligen något med min sköldkörtel och graviditet som inte alls hör ihop, men himla vanligt.. När Angeline kom ut dock blev det normalt igen :) Sockret är perfekt vaje gång hon sticker mig i fingret på MVC och jag tycker jag sover helt okej på nätterna så denna tröttheten är bara så dum just nu, haha.... Men kroppen säger väl ifrån, det har ju varit himla mycket med allt, haft små blödningar med men varje gång jag åkt in till gynakuten har det bara varit bra med babyn, för man blir ju så orolig för missfall.... men nu har jag en jättebra läkare på DS också som har superkoll på mina värden och provsvar.. Ibland kan man bara blöda av den enkla anledningen att de växer lite fort allt där nere..

Dock har jag slarvat lite då och då med min tro om kost, ja som jag faktiskt tror benhårt på.. ja att faktiskt inte socker, gluten eller laktos är bra för någon egentligen.. Det har ju ändå slinkit ner en ogluten fri macka till frukost ibland, vanlig mjölk i kaffet, lite pasta (även om vi mest köper fullkorn, lagar bland annat det till Angeline ibland och blandar med grönsaker, fisk eller kött) Några chokladbitar, ett glas juice, lite glass och annat gott, men mest när det bjuds, är ganska duktig på att inte köpa själv, men igår till exempel på teatern kunde jag inte hålla mig ifrån att köpa lite gottis i pausen för det var en timma kvar och jag bara kände hur jag nästan satt och skulle somna.....


Men jag måste nog bara vara svart eller vit tror jag, för boven kanske är till denna trötthet gluten/socker och laktosen även om jag trappat ner avsevärt jämfört med innan när jag lätt kunde smälla i mig en hel lösgodispåse utan att blinka :) Dock har jag alltid vetat och haft lite dåligt samvete där i bakhuvudet, har ju alltid varit lite "ätstörd" Men jag tror jag måste bara lägga om mitt tänk där totalt och verkligen försöka; "Gluten, socker och Laktos är bara inget för mig" För jag mår verkligen inge bra efteråt, och då menar jag mestadels fysiskt, för i mina underbara perioder utan skräpet mådde jag så fantastsikt bra. Ingen trötthet, enorm energi, koncentration och psyket var som på en nyvaken, mätt, sprudlande 1-åring som inte vet något om någon som helst fara eller ondska i världen.....


Jag tror ju inte på att socker, gluten och laktos är bra för någon, men vissa (som kanske jag då) kanske verkligen tillhör de som är extra känsliga.. De säger ju att har man adhd med så kan man vara det och jag börjar tro mer och mer på det.. Ett djur i naturen skulle ju aldrig äta det, och vi är ju också typ djur i naturen så varför ska vi göra det.... Funderar tillomed på att införa det på barnen sen, men det är ju en svårare fråga för sedan kommer ju barnkalas och så får de ju det på dagis och sådär, även om man nog kan be om en sådan kost utan att de ska behöva vara allergiska, men det känner jag får komma längre fram och inget jag behöver fundera över på nu för jag tror ändå att barn liksom ska få vara barn med inte allt för "för mycket" påverkan av speciella saker deras föräldrar fått för sig är bra och inte, för de kan ju senare i livet välja de de själva vill och tycker/tänker då.... Vet att vissa vegetarianer till exempel inte serverar kött till deras barn heller, det kan jag iof förstå också om de ändå får i sig tillräcklig näring på andra vis och mamman och pappan verkligen har den synen "att det är fel att äta kött", men jag tror att man ska vara försiktig och hålla isär sina egna idéer och val med sina småbarns om det inte gäller saker man verkligen känner på magkänslan att "detta vill jag bara inte ge mitt barn själv iaf" Och så kanske det är för många just vegetarianer.... Och jag kommer nog att vara så med sockret för barnen iaf, för socker tror jag verkligen kan vara i för stora mängder rent skadligt för oss, eller jag tror och tror, det är ju farligt.. Usch, man blir så äcklad av bilden nedan..



Oj, vad mycket babbel det blev nu, men till sak igen då. Ja...för ju mer jag tänker på det och tänker efter och tänker på alla mina erfarenheter måste jag ta mig i kragen igen och utesluta, sorry men i min mun skräpet GLUTEN, SOCKER och LAKTOS..... Jag måste hålla full fokus på körkortet nu och ge Angeline all den pigga mamma hon behöver när hon vid så tidig ålder är på dagis, och om det är kosten som är boven är det ju faktiskt en sak som man relativt lätt kan ändra på bara man är stenhård.

Och den styrkan har jag, det vet jag, dit har jag kommit! Och det är jag bara så otroligt tacksam för, för för några år sedan styrde jag inte själv "livsbilen" jag körde, utan sk. energibovar.. Men det var faktiskt Angeline som "räddade mig" när jag blev gravid med henne att äntligen en gång för alla välja mig själv, mina känslor, tankar och viljor framför andras. Hennes sparkar gav mig sådan styrka att förstå!! Speciellt att bryta en kontakt med en svårt psykiskt sjuk missbrukade kvinna som kunde styra mig totalt, men jag är så tacksam för all lärdom hon gav mig också, och hoppas bara hennes bästa idag trots allt.. Och alla de andra hinder, motgångar och dåliga bekantskaper man lätt stött på i livet som naiv, snäll och gränslös.. Men jag skyller aldrig något på någon eller några andra, för det var jag som lät mig tryckas ner, bli behandlad hur som helst och säkert på något konstigt sätt omedvetet men ändå medvetet för jag var rädd för konflikt låta dessa tro att det var okej, och min dåliga självkänsla som spökade.. Därför SÅ otroligt tacksam för den Jag är idag. Den som sätter Egna gränser, tar Egna beslut och val och den som Inte låter någon annan trycka ner en, tänka, handla eller tycka..

Haha kan inte direkt jämföra detta lite djupare saker rikitgt med socker, gluten och laktos, men jag vet liksom att jag kan om jag bara vill, för så långt har jag liksom kommit!! Men så har vi detta med "karaktären" och frestelserna av dedär gosakerna, men det är då det gäller att tänka på att det finns ju så mycket annat gudomligt gott här i världen som Gud skapat, ja som smakar minst lika gott som en påse lösgodis eller den där kladdkakebiten, kan ju bara räkna upp typ 100 saker på en sekund :)

MMmmmmmm.....tur man älskar grönsaker iaf!!

Nä, nu ska jag åka till affären och fylla upp hela korgen med nyttigheter, se om det är boven till tröttheten jag tror genom att bara vara stenhård dessa veckor och inte falla för frestelserna, för denna tröttheten och okoncentrationen bara av bara två knäckebrödmackor igår med jättenyttigt pålägg (kalkon, lite smör, grönsaker) är bara inte värd dedär knäckebröden, jag tror ni tre är boven faktiskt, haha låter säkert helt manisk över gluten, socker och laktos som om det vore ett gift, men det är det det kanske just är för just mig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar