Sidor

måndag 6 augusti 2012

Muminresan var verkligen fantastisk....

Och dagarna där efter till havs i min fasters och hennes mans "sommarstuga" Haha, jag har alltid kallat det skärgårn (men folk säger att det inte räknas som det) men sedan jag alltid varit där på somrarna sen jag var liten har det varit skärgårn för mig, men det är en liten ö som ligger emellan Lidingö, Vaxholm och Djursholm som heter Storholmen och är helt underbar!! (innerskärgårn kanske man kan säga?) Men nu tänkte jag ta och berätta om den fantastiska muminresan till Åbo, senare om innerskärgårdsdagarna och sen om denna fantastiska helg då jag haft Julia hos mig!! Men nu börjar vi att backa tillbaka bandet sen förra söndan då vi hoppade på Viking Line emot Åbo för att besöka Mumindalen! Jag mötte upp min syster hennes kille och dessa överlyckliga ungar, och vad vi gosade, skrattade, stimmade och stojade, lekte oss igenom hela resan!! Lilla Gabriel som bara är fem månader skrattar och ler hela tiden, precis som Milla gjorde som baby!! Hon skrev verkligen heller aldrig, bara skratta.... Helt otroligt.... Men måste ge unga Jenny och Jimmy cred för att vara sådana toppföräldrar!! ÄLSKAR ER!!!!























Sedan fick vi syn på en godisgubbe, Milla blev lite rädd, men vi tänkte att det kunde vara bäst att vänja henne vid "utklädda fantastifigurer" innan hon skulle få träffa alla sina idoler i Mumindalen, för sedan gick det faktiskt bra, hon ropa att hon ville gå tillbaka för att titta och krama på "Godisgubben" Och när vi steg på båten kom en stor jättesöt Vikinglinekatt som Milla slängde sig i armarna på utan att vara det minsta rädd. Hon klappade katten och titta på mig och sa; "Känn Jina, så mjuk och snäll" Åh, barn är det bästa som finns!!


Sedan pekade jag och visade lilla Milla i hyttfönstret vart Gröna Lund låg, och sedan var det dax för båten att gå och för oss att sätta oss vid bord och njuta utav den goda buffén, och jag måste säga; Gud vad gott och fräscht allt var!! Korv eller bläckfisk blev kvällens största fråga för Milla. Själv åt jag varken någon korv eller bläckfisk ;)) Det fanns så mycket annat gott!! :D



       Ja, ni ser ju, oh så mycket gott det fanns....            Sedan (typiskt mig) shoppade jag också hem två flarror vin (bara för etiketten) Haha....
               Men tror ni att jag kunde stå emot en regnbågsflaska, haha..... Näää, inte en chans..... Ska bli spännande att se hur det smakar sen, har kollat med mitt vinproffs Robin, och han tror sådär, men vi får se, tänka laga min Regnbågssmörgåstårta och bjuda hem så får vi regnbågsnjuta och se ;)


Sen var det mörkt och efter en till liten sväng på båten vart det dax att gå ner till hytten och lägga oss för på morgondagen väntade ju alla Mumintroll och alla andra Toves fina figurer från Mumindalen på oss, och jag kan säga (OCH REKOMMENDRA) ETT HELT FANTASTISKT RESEMÅL FÖR ER MED BARN (eller utan) Allt var så fint, och kändes nästan som på riktigt, och extra mysigt var det ju såklart att lilla Milla trodde att de faktiskt fanns på rikitgt.......




Vi fick träffa Filifjonkan, hela familjen Mumin, Lilla My, Stinky, Snusmumriken,
Hemulen, ja allihopa var på plats, och inte gjorde det något att det inte var topp väder, det kändes bara ännu mera sådär Muminaktigt och finskt. I Nådedalen som Mumindalen ligger i är allt så vackert också, precis som i filmerna, det är vatten runt överallt och sådanadär "Muminbroar" ut till alla små hus på vattnet..... Inuti Muminhuset var det också helt otroligt och såg ut precis som i de tecknade filmerna.... Milla gick runt med vidöppen mun överallt för hon gick "så in i muminvärlden" slängde sig i Mumintrollets säng och ja, allt var bara så fint, så på riktigt.... På väggarna satt det också många fina tavlor, och vissa ifrån boken "Vem ska trösta knyttet" Och ni som vet vet ju hur vacker den sagan och de teckningarna är...







 Som jag berättade tidigare blev hon verkligen kär Sniff..... Hon ville aldrig släppa hans hand...
Kolla vad fint det var, och snusmumrikens bro verkligen var där utanför huset på riktigt också.....
 Sen fanns det ett jättehärligt färgglatt Muminhjul man kunde spela på, Muminshoppar (som vi hittade dunderhärliga saker i) Jag ska visa er en heeeelt fantasisk sjal sen, den är så fin så jag vill hänga upp den som en tavla på väggen.. Milla smittade verkligen mig med sin "Muminfixering" Jag var nästan lika mkt i extas som i Villa Villekulla, men bara nästan ;)



 Och se vad härligt, Lilla Mys korvkiosk och Morrans; "Frozen Yoghurt" Sedan vart det mera kramkalas med alla figurer, åååååhh så hon njöt vår lilla skatt!! Här kommer MASSOR med krambilder!!!! :D













Och Lilla Mys rum, Gud så fint det var!! Precis som i filmerna!!
 Sedan fick man strössla och såsa sin egen mjukglass med en hel buffé utav strössel och sås!! Tror ni jag blev glad eller ;)) Hahaha, och visst blev snurresultatet väldigt härligt!! :D


 Så var det dax för lite Muminlunch, Jenny och Jimmy åt goda Muminburgare med pommes, Milla korv och jag en härlig laxsallad. (åh, kolla fina muggar!!!!) Och lilla Gabbe fick såklart lite mera tutte :) Åh, det är så fint att se på när Jenny ammar, hon gör det så fint, båda två ger sina barn så mycket kärlek....

Senare var det dax för Muminteater, men det var ganska svårt att se på den med Milla, för hon bara ville upp på scenen och förstod inte varför hon inte fick springa upp och krama dem igen.....

Muminteater var det också utanför Muminhuset emellanåt, fast på finska. Men syrrans kille är ju finsk, och Milla och Gabriel halvfinksa så det var ju perfekt :))



Och så en liten koll in i Sniffs jordkällare, där jag sa att Milla gärna fick flytta in med honom om hon ville, haha, fast var tvungen att säga med en gång att jag skoja för hon ville ju inget hellre....

Sen var det hög tid att vandra igenom Ensliga skogen, och det var en ganska läskig vandring....

Milla fick träffa både häxan och Elie..... Allt som i filmerna, de hade verkligen inte missat någon i Mumindalen, och alla levde sig in så bra i sina roller!! Och får vi välja en "storfavorit-skådespelerska" var det Lilla My!! Hon var precis sig både lik och i sättet hon var på var bara så äkta, alla hennes fraser och "småelaka" påhitt. Hon lärde till exempel Milla att man skulle räcka ut tungan riktigt långt när man titta på de vuxna man inte gilla! Hahaha....








 Vi täffade på hattifnattarna, och gick in i Morrans grotta. Milla är jätterädd för Morran, men Lilla My förklarade för henne att hon faktiskt inte är elak, bara så ensam och utanför i Mumindalen, hon har inga vänner för att ingen kan vara med henne för att hon är så kall, och man fryser till is om man går för nära :( Men snäll är hon, bara ledsen :(



Jag var också rädd för Morran när jag var liten, var inte ni det.. Ni vet när hon kom sådär på kvällen eller natten och dedär ljudet hördes över hela Mumindalen..... Alla började frysa och hon var ju så stor.... Även där hade de fångat allt, alla ljudeffekter och allt verkligen, man rös.



 Hela vandringen var så vacker. Bland vattenfall, hängbroar och som sagt ljudeffekterna och musiken..

Vandringen avslutades med att man kom ner till Sjöodjuret Edward, Milla gillade honom, visst ser han snäll och fin ut!! Återigen, precis som i filmerna, de hade fångat allt och alla!!

 Men lite ruggigt var det mellan varven. Som tur var hade vi jackor med oss, vi är ju nordbor. Men jag tycker det hör till oss "Nordbor" vi ska frysa lite grann och hålla på med jackor och filtar, haha, på bilden ser man verkligen hur jag och Milla fryser men ska försöka ta klart kortet tillsammans med Edward. Sen sken solen lite igen och vi satte oss och målade.


 Man fick måla och göra sådanadär "loppor" ni vet man gjorde på fritids och dagis. Jag och Milla målade Muminmamman grön och såklart med lite regnbågsbakgrund :)) Och vad mysigt det var att sitta och lyssna på alla finska barn, även om man inte förstod ett ord låter ju finska så vackert!! Ni vet sådär lugnt och härligt....

Jenny och Jimmy vill att barnen lär sig båda språk, och Jimmys föräldrar pratar nästan bara finska med Milla, så hon förstår nog mer än vad man tror, men hon pratar mest svenska, det blir ju så när man bor och går på dagis här, men som vår familjepräst Fredrik sa på dopet. (ja, det var ju hälften finnar hälften svenskar) Barn under fem år kan lära sig hur många språk som helst så prata så mycket finska ni kan med henne!!








Sedan var det dax att ta farväl av Mumindalen och hoppa på bussen hem till hotellet i Åbo. Busschaufören hade Muminslips!! Det gillade vi!! Alla var sååå Muuuuumin!!





Och vilka glada barn vi hade på rummet sen, Mumintrollen verkligen gav oss så många skratt, leenden och känslor, Milla slutade inte prata om dem, hon ville bara tillbaka, men efter en stund somnade hela härliga familjen, jag piffa till mig lite och gick ner en liten sväng på stan och vips hamnade man på ett härligt litet ittalaevent!!




Sedan var det dax att vakna för lite middag, vi gick till en uuuunderbart god restaurang som jag också måste tipsa er om om ni drar till Åbo, BLANKO hette den!! Allt var gott, mozzarellan och jordgubbssalladen var helt underbar,  Jimmys skaldjurspasta perfekt, och min och Jennys sataykyckling-thalitallrik med lite olika saker var sååååå goda!!!


Väldigt härlig kombination faktiskt -Mozzarella och jordgubbar!! Måste slänga ihop det nån da!! Mmmm!!

Så var det hem och somna och drömma om alla fina troll och vakna till en frukost för att flygaaaaa när pappa inte såg ;) Hahaha.. ÄÄÄÄlskar denna bild!!





Och så bar det iväg till Vattenparadiset Juku Park som även den var en heeeelt underbar park i Åbo. Alla var så glada, barn som vuxna som vuxna barn ;) Milla var lite kall, och vädret växlade om lite hur som helst. Sol, moln, regn, sol :))



Haha, jag och Milla lekte alla möjliga lekar!! På bilden under är jag hennes "Flamingomamma" som bara kan stå på ett ben, och då kan det bli lite svajigt med en så söt och gapskrattande unge i famnen!! Hahaha..... Låter de två bilderna under säga sitt ;)



En vattenrutschkana var inte riktigt klok! Man åkte först in i massa härliga tunnlar, man satt liksom i såndana där gummiringar, ni vet det går ju så snabbt då.. Och tror ni inte efter tunnlarna skulle man åka upp på en ramp som var som en vägg. Haha, på bilden åker Jenny och Jimmy, men när jag och Jenny åkte slog vi tillomed i kanten där uppe, det var väl övervikt ;) Haha, det hade en regel på max 160 kg, men med våra längder, mitt hull och med Jennys kvarvarnade graviditetskilon måste jag erkänna att vi är inte är så långt ifrån 160 tillsammans.... Hahaha....



Han hann tyvärr inte fånga oss när vi var längst upp, men hahahaha.... Guuuud vad skoj det var!!!!




Sen började det ösregna, blev ganska kallt, men Milla hoppade sig varm och glad i hoppborgarna!! Vi åt varma burgare under tak och sedan var det dax att säga Hejdå till Juku Park-sälarna!! Men Milla kollade på oss och frågade; Kan vi köpa dem?! Hahaha, hon är för söt vår lilla Milla! Vi fick säga att det var ju levande och inte till salu, men hon ville ha med sig dem hem förstås :)



 Så kom solen igen och lyste upp hela Åbo!! Jag och Jenny tog en härlig shoppingrunda för båten skulle inte gå hem förrens vid åtta så det passade utmärkt, och Åbo var/är verkligen sååå vackert!! Tyvärr var vi lite för inne i shoppingen för att se och fota mer utav Åbo, men det är en rikitgt vacker liten stad!! Bra shopping också,  hittade så många fina presenter!! Sen bar det iväg ut till båten, in i hytten och lämna packningen och sedan upp till den goda buffén igen :D


 Om någon frågar mig vad min favorit mat är nu så är det verkligen just lax och räkor, jag gillar all mat men denna sommarn har jag varit väldigt "havsig" och ätit väldigt mycket lax :)) Mmmm, och tänk vad mycket omega3 jag fått i mig, eller får, åt lax senast tidigare idag.... Hahaha.... Jag brukar alltid svara julmat på älsklingsrätt, eller smörgåstårta, eller pasta, eller köttbullar och gräddsås eller grillat kött, eller hahahaha.... Ja, som ni vet; Jag älskar mat!! Nästan all mat!! Att laga den, att bjuda andra på den, att lägga upp den, att äta den, att fota den.....


      Asså denhär bilden på Milla under är ju bara sååå söt!! Hon försöker greppa tag i godsaerna på mitt och Jennys dessertfat, men självklart fick hon det också, det var ju semester!! Och sedan gosa med Vikinglinekatten, vilken lycka!!


Sedan var det Natti, och frukosten åts upp till denna underbara utsikt in i vår vackra huvudstad igen!! Sen blev det snabbt hem och vända för mig, men hann med en lunch med Jojjo innan ut på sjön igen, men inte så långt, bara till Storholmen som sagt.... Hörs snart med soliga bilder där ifrån! Puss!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar