Sidor

tisdag 1 oktober 2013

Lycka och löv....

Åh, vad underbart jag haft det idag, en dag att minnas för livet. 1 oktober idag, bebismånaden! Och det firades!! Kjelle, vår kära familjevän bjöd ut mig traditionsenligt på Ulriksdals smörgåsbord, som han alltid brukar göra som födelsedagspresent men idag sa vi att vi fira bebismånaden också, jaa välkommen oktober att omfamna mig och ge födelse åt vår lilla ängel!

 Och mmmm så gott det var, lika gott där som alltid, verkligen kvalité på deras smörgåsbord, 10 av 10 måste jag säga.. Maten är oerhört vällagad och fin.. Festade till det med en vanlig cola med, dricker ju inte light som gravid men nästan slutat med läsk helt och hållet faktiskt, tycker inte att det är lika gott längre, men ibland sitter en vanlig cola eller fanta så himla gott och det gjorde det idag!! Mitt socker ser alltid så bra ut hos barnmorskan nu med (blev orolig en gång då det var lite högt, fick för mig att jag skulle åka på graviddiabetes men nästa gång var det jättebra igen så de trodde att jag måste druckit eller ätit för nära provet som tur var och att jag inte ska oroa mig för det är ganska ovanligt) så känner att man får unna sig ibland annars blir graviditeten för jobbig, pallar inte "regler" och gått upp över 20 kg :) Men i oktober har jag ju bestämt mig för att bara njuta även om det inte blir av så mycket socker så får det bli av det med ibland, det spelarliksom ingen roll, som sagt tror inte på regler när det kommer till mat har jag äntligen kommit fram till, man ska äta de man mår bra av och inte hålla på och tänka och trixa så mycket, livet är för kort för det och vi är så vackra som vi är!! Så glad att jag kommit dit idag för alltid hållt på så mycket... Men är ju en matälskare med, som både älskar att laga, äta och vara kreativ med mat..



Det blev iaf en hela 5-rätters ljuvlig lunch som började med en silltallrik, sedan vidare med en laxtallrik (glömde dock bort mig igen där vid buffén så åt bara upp de sorterna som var varmrökta, man ska ju tyvärr vara lite försiktig med rå fisk som gravid, men har den varit fryst funkar den ju utmärkt! Skönt att inte behöva tänka på allt dedär snart.. Fick ju hoppa över dessertostbordet med.... Sedan blev det en liten mini fiskåskadjursgryta min favorit med saffran och aioli och sedan en ljuvlig höstig oxgryta med potatis, rårörda lingon, inlagda kantareller, syltad lök och inlagd gurka, oh så gott det var!! På dessertbordet fanns det många läckerheter, synd att man inte orka allt bara, men det blev en smarrig chokladmousse med färsk jordgubbe en äppelpaj med vaniljsås som smaka så god och gammeldags, och så en liten blåbärsgrej och en liten kaka :) Gott kaffe till det blev det också sen var man mer än mätt :) Men då tog vi en flera timmars lång promenad i Hagaparken och så gick vi på fjärilshuset som också det var helt underbart.. Så mysigt att njuta av den tropiska regnskogsvärmen och alla vackra fjärilar och växter, det gav mig verkligen sån underbar energi och lugn.. Promenaden runt Hagaparken var så vacker, hösten är verkligen den allra vackraste årstiden och är så glad att det blev en liten höstflicka i magen.. En liten oktobertjej (om jag inte går över tiden vill säga) Hittade med så söta ekollon som jag tog med mig några stycken hem till Knytte, han älskar att leka med allt som är runt och rullar och han blev jätteglad, min lilla ekorre :) Knäppte några vackra bilder under den fina fina dagen, först kommer all underbar mat, ät lite med ögonen och njut..

 


Älskar verkligen ekollon, de är så mysiga och höstsol finns det något härligare promenadväder..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar