Sidor

måndag 21 december 2015

Jul Jul Strålamde - Julstuga!!!! (Trots allt)

Godmorgon måndag och 3 dagar kvar till Julafton - Godmorgon foglossningen och snart Godmorgon också till halsbrännan av smöret och senapen som jag precis kletat fast på en julskinkemacka som ligger här på en tallrik och väntar på att det rykande teet ska svalna..... Godmorgon ett lugnt hus där faktiskt INGEN mer än jag vaknat än, nä inte ens katten...... Jag har lagt mig  i soffan med filtar, lite kall, lite trött men ändå lite pigg och jag känner mig lycklig idag...... 

Fast inte mitt senaste kära påhitt "Linas Julstuga" som med kort varsel (fast kort och kort, ja typ iaf 3-2 veckor innan blev planerad, kunde ju vara 3 dagar) och "hälften inte alls blev som tidsoptimisten deluxe jag hade tänkt blev den faktiskt himla mysig och kul och trevlig och väldigt "hjärtlig" på något sätt ändå.... Jag hade lagt små inbjudningar i brevlådor i området och han som håller i RydboSaltsjöbads hemsida och fb-sida la ut det på nätet så det kom faktiskt en hel del så mysiga och snälla goa nya grannar som tyckte det var ett underbar intiativ och att "kan du inte starta en affär i framtida bygget" och "detta blir årets höjdpunkt" och på kvällen och gårdagen kom det sms från okända nr där de tackade så hemskt mycket för en upplevelse det gärna ville vara med om igen och att vi var så välkomna till området, med mer med mer........



Ja.....och trots lilla Angeline när jag bara var i annat rum i huset dagen innan och fixa med Daisy gav sig på varenda nybakad och nykristyrad pepparkaka jag glömt lägga högre smetat ut den lite för tunna glasyren som skulle torka längre och brutit av delar och grejer och smakat, det blev liksom helt tyst , trodde hon gått in på sitt rum men sen kom jag på -köket som var ju knäpptyst och kom  in och förståd då tystnaden men också lyckan när hon utbrast försiktigt; "kolla mamma du bakat kul Nin" kunde jag ju inget annat än inte göra en "kul grej av det" jag också, sötnos!! Vem ville förstöra denna lycka över att ha hittat och smakat och klabbat med massa stora roliga pepparkakor, haha...... Och vem vill inte hitta en pepparkakspudel?! Trevligheter som nappar och grejer hade också lagts breve haha......

Sen har vi grannhistorien som föll över klumpigaste mig på fredagkvällen när jag skulle pynta den.....jag slant så hårt när jag just nu har en ny skum foglossning speciellt som silar ner i ena skinkan, många kulor sprack och där låg jag raklång en stund under en nyköpt småblöt gran som jag var så dum och inte tänkte på skulle göra smällkaramellernas silkespspper "rakt" som jag med hela min själ vikt så hårt för att få dedär ziggzagiga underbara prasslet......den nygjorda favokulan krossades som tur inte, var ändå i så runt glas, kolla blev himla nöjd med virkad regnbåge å allt och nedstippat glitter på baksidan man kan se genom glaset



men sen hann jag inte "pynta om" för att inte komma försent till dagis (som jag ändå gjorde fast bara 10 min typ)  och på något himla klantigt sätt tror ni inte när jag reste mig upp trampade sönder belysningen som höll ändå höll fallet......jaja......så granen hann inte pyntas så fin i stress på lördagsmorgonen när skyltar och 1000 andra saker skulle fixas och på fredagkväll när Stefan kom hem från jobbet och jag inte sovit på hela natten mellan torsdagen och fredagen och efter läggningarna orkade jag inte åka dit igen och ville inte sätta mig och köra i mörkret och se i kors...... 

Och även om inte keramikungsformarna hann brännas, inte en enda kopp, och våningskakfatet för blött för att ens skröjbrännas blev mycket ändå bränt av världens snällaste Monika och Håkan på Seeman, min ugn gick såklart sönder i sista minuten och min nya som jag köpte för ett tag sen gick inte in genom dörren så Stefan har tagit den till firman men inte hunnit provbränt så ville inte riskera.....tyvärr hann inte den tredje guldkantsbränningen på, men se mycket blev klart ändå, och vet ni - JAG SÅLDE EN DEL !! Helt sjukt!! Och godis och kort sålde jag också..... Ja, jag sålde faktiskt lite av varje, kändes ändå såååå kul när allt blev sååååå ostrukturerat och så mycket sista minuten kaos med både de ena å de andra, och det roligaste var verkligen att allt blev så hjärtligt, så fint ändå...... Ibland brändes glöggen vid och massa sånt strul också men alla bara skratta och sa; "men hur hann du detta gravid med 2 små?!" 


Och ja, jag kanske faktiskt ska ta åt mig?! Jag kanske faktiskt ska känna mig lite stolt för en gångsskull....... För trots att det blev som det blev hann jag.......och utan att på något sätt vara en "frånvarande mamma" ok Vilma har haft Daisy en gång i veckan 6 timmar och då sover hon 2 utav dem, jag har burit och burit för hennes tandsprickning, lekt som den "lekmaskin" jag är haha, haft lika mysiga läggningar och allt de andra, men när de sooooover, då ja då då passar jag pååååå!!!! 










Hann knappt fota ngt som helst själv..... Men STORT Tack Pirkko och Anja som fotade lite!! Hade ni verkligen inte behövt men sååå snällt, kul att föreviga detta skoj minne.....som ändå "blev av" haha... 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar