Sidor

lördag 11 oktober 2014

Ett eget litet palats....

Jag och Stefan har en liten dröm om att bygga det perfekta lilla palatset för just oss och barnen, det vore ju drömmen att få bestämma allt själva, men oj vilket fyrverkeri det genast blir i hjärnan om man tänker på allt man skulle få bestämma och fixa.... Vi har ju egentligen helt olika stil, eller hade ;) Egebtligen skulle jag vilja hitta ett riktigt gammalt kråkslott att renovera upp, det är min dröm men Stefans mardröm och jag har faktiskt förstått att det kanske inte är så realistiskt för oss ändå, ständigt jobba på ett gammalt hus med två småbarn, saker går ju alltid sönder och ska lagas och sånt, i min hjärna var det bara; "äsch man renoverar det än gång så är det bra" men alla som bor i gamla hus pratar ju om det ständiga arbetet med huset, har ju själv föräldrar som alltid har fullt upp med deras gamla tornhus från 1850..... 

Så vi har kommit på värsta drömkomprimissen-båda vill ju bygga och Stefan tycker verkligen det vore det underbaraste som skulle kunna ske eftersom allt blir nytt nytt och helt.... Och jag skulle ändå kunna få min snirkliga drömsnickarglädje, mitt lilla lusthus, Stefan sin pool och stora veranda, jag mina eldstäder, Stefan sin moderna relaxavdelning, måla allt i finaste färger, våra stora lekrum till barnen och drömköket med hemmagjorda keramikkakelplattor, guldkranar och marmorbänkar.... Stuckaturerna i taket, och de och de och de och de.... 

Jag är helt galen i viktorianska hus, finns knappt i Sverige men om vi skulle hitta en fin tomt (skitsvårt dedär med tomt, vi har letat över ett halvår nu, och de säger att det är inget) skulle vi gärna fortsätta att inspireras av alla gudomligt vackra gamla viktorianska hus speciellt i San Francisco, där byggdes det för 100 år sedan hur många sådana hus som helst, det ena vackrare än det andra, och så finns det ett ställe utanför Paris som också har heeeeelt ljuvliga viktorianska slottsvillor med massor av snickarglädje, tinar och torn.... Just torn kan vara lite knepigt med bygglov och sånt till men vi får göra vårt bästa den dagen skrivet i stjärnorna vi isf skulle hitta den där drömtomten.... Idag ska vi nämligen åka och kolla på en till :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar