Sidor

torsdag 5 april 2012

Mitt härliga påsklovsprojekt!





Hej mina fina!! I påsk kommer jag nog bara stanna hemma och fixa i lägenheten och mysa, kanske blir det en sväng ut till skärgårn och fira lite påskafton på bryggan, men den mesta delen kommer jag nog att spendera hemma med min lille kattson Nalle och ute i vårsolen, hoppas vi får fint väder!! Men jag har ett jättehärlig påsklovsprojekt också!!

Jag har ett pisstråkigt barbord, ni vet ett sådant där ikeabarbord på en stål (typ som en ful strippstång) och sådär fuuult ikea-plast-vit-lackat :)) Men jag har ofta fina vackra dukar på det och det är himla bra att bara slänga iväg duken när man tar fram alla färger och småpyssel, då får det vara vitt :) Haha, fast så vitt var det inte precis, det var massor med färgfläckar överallt, men som sagt har jag alltid duk så ingen ser :)  MEN nu ska det inte vara vitt längre, eftersom jag har en ateljé i Solna där jag kan kladda och klabba runt så mycket som jag vill så vill jag göra om bordet!! Jag vill ha ett fiiiint bord och det passar så bra i höjden och allt så jag vill inte byta ut det.. Och jag vill inte behöva ha duk på det jämt......

SÅ jag ska göra en stoooor vacker regnbåge, rosa och vita moln och en blååå vacker himmel!! Passar så bra också för i just det hörnet hänger min änglavingstavla, min blåa katt och mitt glada barn som skjutsas upp i skyn!! Ja, det är mycket himmel och mycket blått, och då passar ju en regnbåge utmärkt.. Haha, sen vet ni ju att jag tycker regnbågar är det finaste som finns också, det är lite mitt signum i livet. Tror detta kan bli jättefint!! Tänkte samtidigt passa på att ge er detta tips och berätta vad man behöver och hur man gör steg för steg om ni där hemma också vill göra om ett tråkigt gammalt bord.

Först till vad man behöver: Lim för att fästa mosaikbitarna, clas ohlson har ett superbra monteringslim som sitter steeeenhårt! Sedan köpte jag även till små spritzar som ger limmet en pytteliten öppning, vissa mosaikbitar är ju så små. Kerafix och kakelfog från K-rauta, sandpapper för sedan är det nog bra att slipa bort den översta ytan på bordet, känns bäst iaf och fäster förhoppningsvis bättre. Jag glömde köpa slipkloss, men hitta en gammal tvål bakom badrummselementet som säkert går lika bra :)


Till själva mosaiken som tyvärr kan bli ett dyrt projekt om man inte är så duktig på att flirta och smöra ;) Jag hittade iaf en jättesnäll kille på Centro Kakel och klinker i Järfälla. Jag kom dit och trodde att man kunde köpa typ 30*30, en av varje färg tänkte jag men de säljs ju visst bara per kvadratmeter, och en kvadratmeter kostade över 2000.... Men efter lite snack om hur fiiint det skulle bli och att jag sååå himla gärna ville göra ett underbart motiv på ett bord lät den härliga snubben mig att jag köpa provbitar :) Jag fick dem billigt, ca 20 kr per bit, men jag vet att andra kan sälja 30'30 finns bland annat på nätet om ni googlar. Sen köpte jag också en mosaiktång att knipsa alla bitarna med i små, har inte hunnit alla än men snart så :)

Sedan skulle man visst ha en såndär braig grej att spackla med, en kam att breda ut fixet med och en bunt härligt trassel att putsa upp allt med när det är färdigt och färdigt fogat!! Detta ska bli kul!!


Det jag berättade om tidigare i inlägget, tror ni inte också att det passar bra med en stor fin regnbåge på bordet, det kommer passa mina små konstverk fint, både himmelaktigt och mycket blått :) Hörs sen, nu ska jag börja slipaaaaaaa!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar